zondag 4 februari 2018

Verslag van de 4e Dijkencross in Pannerden

Gert-Jan Wassink
Gert-Jan Wassink zet snelle tijd neer in afsluitende speciale jubileumeditie Pannerden

Door Benno Stevering

Gert-Jan Wassink uit Apeldoorn, klokte zondagochtend een zeer fraaie tijd van 31.10 minuten op de bijna tien kilometer. Hiermee nestelde de 32-jarige topatleet en technisch coördinator bij AV’34 met zijn roots in Varsseveld, zich  in de boeken van de 50e editie van de Dijkencross Pannerden als een ware winnaar. De ferme oostenwind heeft in al die vijftig jaar nog nooit zo gunstig gestaan. ‘’Ik was blij verrast dat het goed ging. Ik ben nu verlost van mijn knie en achillesblessure. Dit was een goede test om mijn longen verder op niveau te trainen. Dat komt vanzelf weer in orde. Je loopt toch ook in een bepaalde cadans tegen de wind. De weersomstandigheden waren perfect.  Met 80 km tot eerder 150 km per week train ik nu wat minder en zal de komende periode wat meer herstel nodig hebben. De acht van Apeldoorn is een groot event behorende tot de midwintermarathon waaraan ik meedoe. Ik loop hier al wel 16 jaar mee. Pannerden blijft altijd iets heroïsch hebben.’’  Wassink was onlangs nog op tv te zien op de loopband in het glashuus in Apeldoorn voor de speciale tv actie.

Triatleet Thomas Cremers uit Elst liep tot vijf kilometer met Wassink op en noteerde een tweede tijd van 31.57 minuten. Eline de Jong uit Didam was de rapste dame en liep licht verkouden, behoudend naar 39.44 minuten. Zij heeft zich op elke afstand in Pannerden reeds bewezen, maar de jubileum editie is een eer om te winnen. Ruim 35 jaar was Jan Stronkman voorzitter van het comite Dijkencross. Hij had de eer om op beide afstanden het startschot te lossen. De huidige voorzitter Albert Janssen bracht nieuw leven in een unieke organisatie met 65 vrijwilligers, reikte de prijzen uit, waarna de goed bezochte jubileumreceptie plaatsvond. De strijd om het eindklassement op de tien kilometer werd gewonnen door Robert Hogewerf uit Utrecht. Beste bij de vijftigers werd John Peters uit Wehl. Fred Keurntjes uit Zevenaar won bij de veteranen 50 plus het eindklassement over vijf kilometer. Met 1.56 minuten was het Arie Owen uit Arnhem die won voor Edwin Wissema uit Didam en Robin Rietman uit Doetinchem die de eerste drie kilometer de kop aanvoerde. Arie Owen uit Arnhem was de eerste veertig plusser. Ik ben lid van Ciko´66. Iedere wedstrijd ging iets sneller. Ik bracht dit keer ook tempoversnellingen in waardoor ik mijn tempo kon vasthouden. Vorige week had ik het zwaarder maar toen stond er een fermere oostenwind. In Schoorl gok ik op een vierde plek bij het NK. Nog mooier zou een podiumplek zijn. Maar dan moet je zekers 33 minuten lopen. Ik vond het prettig dat ik nu eens heb mogen winnen.Mijn complimenten voor de organisatie. Deze wedstrijden zijn altijd erg goed georganiseerd. Eerst start ik nog in de Safariun in Schaarsbergen. Over vier weken wacht ons denk in Schoorl. In Westervoort heb ik een tijd staan van16.05 minuten. Tussendoor train ik hard. De wedstrijd in Pannerden was pittig. Na 2,5 kilometer kon ik nog wat afstand nemen van de achtervolging. En Robin Rietman kwam ook nog zelfs wat terug.

Didammer Wissema van Running Team Liemers won het eindklassement bij de senioren. ‘’Mijn doel was om ontspannen mee te lopen. Met 140 kilometers in mijn benen voelden deze nog prima. Het lukte mij uiteindelijk om de zestien tellen voorsprong op Robin vast te houden. Ik liep fris en ben klaar voor het NK Schoorl.’’ Clubgenoot Robin Rietman uit Doetinchem pakte de tweede plek in het eindklassement. ´´Het is een prachtig evenement hier in Pannerden. De 50e keer is een speciale editie. Daar wil je deel van uitmaken.Ik was nu twee tellen sneller dan in de vorige keer. In de eerste drie kilometer liep ik alleen op kop. Ik was niet meer in staat om te versnellen. Ik vind het nu belangrijk de balans te leggen tussen de drie en de kilometer. Ook is het goed om af en toe je te testen op de tien kilometer.´´ Net als Wissema maakt Rietman deel uit van het Running Team Liemers.  Paul van Rooijen, trainer bij Ciko´66, woonachtig in Velp liep zelf voor de dertigste keer mee in Pannerden. Ik waardeer dit brede deelnemersveld. Het is een traditie. De organisatie had destijds niets met hardlopen. Het evenement is ontstaan zoals jullie weten uit een weddenschap om potten bier.  Het zou mooi zijn dat men dat oude linnen startnummer nog in ere zou hebben gelaten. Pannerden leeft nog steeds. Daar wil je gewoon deel van uit blijven maken. Bij veel wedstrijden wordt tegenwoordig zoveel andere geregeld. Probeer zoveel mogelijk in tact te houden zoals het is.´´ Fred Keurntjes uit Zevenaar liep na zijn vijf kilometer ook nog even de tien kilometer erachter aan in 35.41 minuten.

Marco Rutgers uit Doetinchem liep 36.31 minuten en werd tweede overall achter Niels Roseboom uit Duiven bij de masters 40 plus. Een prominente deelnemer op de tien kilometer was Zeddammer Henny Gervers. De 75-jarige won vijftig jaar geleden de eerste loop in 1968. ‘’Ik herinner me dat degene die het startschot loste de lopers een sportieve wedstrijd toewenste en ons erop wees dat pootje haken en elkaar van de dijk afgooien diskwalificatie tot gevolg zou hebben. Het was echt doorbijten voor mij in de laatste twee kilometer. De wind brak me minder op dan in de beginjaren. De Gelderlander was in de eerste jaren nog sponsor van dit evenement. Toen was de langste afstand nog 15 kilometer. In de eerste 25 jaar liep ik minstens eens per jaar mee. Met recht een heroïsche wedstrijd tegen de strijd der elementen. Voor Willy Gunsing uit Zevenaar was de laatste Dijkencross moeilijk. Na 15 jaar atletiek was hij gedwongen vanwege gezondheidsredenen te stoppen met atletiek bedrijven. Zijn heup begon te veel op te spelen. Willy besloot volledig te stoppen met hardlopen in de afsluitende editie en zich toe te leggen op fietsen en wandelen. Met plezier behaalde hij diverse podiumplekken. Ooit greep hij tijdens het NK masters in Katwijkop zes tellen de Nederlandse titel mis en moest genoegen nemen met  een tweede plek een zevental jaren geleden. Een domper voorafgaand aan het 50-jarig jubileum was het overlijden van de Pannerdense hardloper Wim Grob die geen jaar had overgeslagen. Vijftig jaar Pannerden kenmerkt zich door haar extreme weersomstandigheden waarbij sommigen zich herinnerden dat de randjes om de oren bevroren bij de start, een rijke loperstraditie, gezellige sfeer, ultieme zweetlucht en de sterkte van het deelnemersveld in de breedte. Reeds vele grote bekende lopers zijn hier aan de start gekomen. Dijkencross Pannerden leeft nog steeds en hoe! Door wettelijke veranderingen zijn gecertificeerde vrijwilligers nodig. Ook wordt er gedacht om onderlinge kennis te delen binnen de verschillende hardloopcomites in de regio.
Een prominente deelnemer op de tien kilometer was Zeddammer Henny Gervers. De 75-jarige won vijftig jaar geleden de eerste loop in 1968

Geen opmerkingen: