donderdag 8 juni 2017

Verslag van de 2e Grachtenloop in Bredevoort - deel 2

Lars Duistermaat (foto Dick Lubbers)
Lars Duistermaat loopt parcrousrecord van Demkes aan flarden

Door Benno Stevering

BREDEVOORT – Lars Duistermaat van Archeus uit Winterswijk liep donderdagavond een rappe eindtijd van 35.09 minuten op de tien kilometer lange Grachtenloop. Op de eindstreep had hij een flinke voorsprong op zijn achtervolger Wouter Vreman die rap startte. Lars verbrak hiermee het record van Bjorn Demkes  met enkele seconden. Demkes realiseerde vorig jaar een tijd van 35.24 minuten. De doorkomst van Lars verliep in 17.02 minuten. Hiermee was hij al rapper dan de latere winnaar op de vijf kilometer, Stan Prinsen van AVA’70 uit Aalten. De moegestreden Duistermaat: ‘’Ondanks een nieuw parcoursrecord ontbrak het me aan scherpte. De echte power had ik niet vanavond. Ik heb de hele tijd op kop gelopen, maar moest in de tweede ronde teveel inleveren. De eerste ronde ging vrij steady, terwijl het me in de tweede ronde aan snelheid ontbrak. Ik verloor veel in de tweede ronde. Er had een snellere tijd in kunnen zitten. De trainingen gaan superlekker en ik heb geen blessures. Het is dus werken aan mijn hardheid op de baan. Ik heb relatief veel wedstrijden gelopen in Raesfeld, Lichtenvoorde en in Stadtlohn.’’ Clubgenoot Vreman noteerde 37.51 minuten en werd tweede. ‘’Ik ben nog niet op het niveau van enkele jaren geleden, maar dat is ook geen noodzaak. Momenteel train ik lekker onder de hoede van schema’s van Lars en dat bevalt. Vandaag ben ik wat te hard begonnen. Het was ook mijn vierde wedstrijd sinds enige tijd. Het parcours vond ik echt supergaaf.’’ De Lichtenvoordse veteraan Freddy Dekker liep enigszins verkeerd, net als de Duitse triatleet Klaus Schlutter uit Ellewick, waardoor hij genoegen moest nemen met een vierde plek in 38.20 minuten. Helga Willemsen en Petra Moddenborg van Lowick Laufsport 97/30 liepen beiden sneller dan het parcoursrecord van vorig jaar. Joke Balke uit Aalten was de snelste van de vereniging AVA’70 met 50.20 minuten. 

Het pittige maar schitterende parcours ging om de Slingeplas heen en voerde de deelnemers over verharde wegen en zandpaden langs de gracht om vervolgens door het vestingstadje over de kasseistroken te lopen. De 17-jarige Stan Prinsen, alweer tien jaar lid van AVA’70, had het zwaar, maar noteerde 17.34 minuten en werd de snelste vijf km loper. In de GTM loop verbeterde hij zijn pr naar 16.47. ‘’Het ging lekker met minder wind dan verwacht. Ik ben blij met deze eerste plaats. Wel zat ik 55 tellen boven mijn pr. Feitelijk had ik dus in de buurt van Lars Duistermaat moeten blijven. Maar het was zwaar vandaag en kwam maar niet in de buurt van Lars ondanks het opzwepende publiek. Ik concentreer me nu op de 800 en de 1500 meter. Ik wil mijn record van 2.02 minuten en 4.39 minuten aanscherpen. De 1500 meter vind ik een mooie afstand. De afgelopen periode gaat het goed. Mede dankzij mijn trainers Jan te Brake jr, Hans Prinsen mijn vader en Mart Slotboom. Als ik wat minder aan mijn hamstring ben geblesseerd hoop ik op verbetering van deze records. Triatleet Klaus Schlutter uit Ellewick (Dld) liep enigszins verkeerd. Feitelijk zou hij dus als tweede over de eindstreep zijn gekomen. Volgens de uitslagen was het clubgenoot Jens Wust met een tweede plek in 18.29 minuten. Klaus liep onlangs een eerste plek in het Gelderse Hengelo en vierde plek in Markelo bij een sprinttriatlon. Ook komende zondag is hij weer actief op een kwart in Luttenberg. Sandra Wassink van Archeus was de snelste vrouw in  20.34. Afhankelijk van de trainingsomvang zal zij in 2018 weer een marathon lopen. ‘’Ik heb al enkele jaren geen vijf kilometer meer gelopen. Ondanks dat ik wat hard van start ging, verliep de wedstrijd lekker. Vorig jaar heb ik niet meegedaan. Onlangs won ik de Eiberrun over 14 kilometer in 58.13 als snelste dame. Komende zondag loop ik wellicht de Keppelrun over tien kilometer.’’ Linde Klein Nibbelink van AVA’70 werd tweede in 20.56 minuten.

De Grachtenloop werd georganiseerd door AVA’70 in samenwerking met het comité Bredevoorts Volksfeest. Het startschot was een heuse happening waarbij de Compagnie Onversaegt het kanon lieten knallen om de in 1388 verworven stadsrechten te herdenken. De wedstrijd vormt de opening van het volksfeest van het vestingstadje Bredevoort. Vorig jaar telde de loop 400 atleten. Dit keer kreeg de organisatie 300 atleten aan de start. Het vele aanwezige publiek zorgde voor een goede sfeer van de zomeravondloop. Speaker Henk Borgmeijer zorgde voor een optimale sfeer. 

Geen opmerkingen: