zaterdag 6 mei 2017

Gert-Jan Wassink wint halve marathon in Deense Lillebaelt

Gert-Jan Wassink
Amper terug uit Amerika, heeft Gert-Jan zijn volgende buitenlandse avontuur er al weer opzitten. Ditmaal zocht hij het echter wel iets dichterbij huis op. In Denemarken liep Gert-Jan zaterdag namelijk de Lillebaelt Halvmarathon. Met succes, want na 1.05:47 uur en 21,1 afgelegde kilometers kwam hij als winnaar over de streep. “Er was hier geen meter vlak in het parcours en ik heb dan ook behoorlijk wat hoogtemeters gemaakt”, laat Gert-Jan vanuit Denemarken weten. “Met die eindtijd ben ik dan ook tevreden.”

Het parcours was erg heuvelachtig, waarbij de eerste vijf kilometer al alleen maar heuvel op gingen. “Maar ik voelde me vanaf de eerste kilometer goed en nam de kop om het tempo in de kopgroep hoog te zetten. Samen met de Schotse loper Hawkins maakte ik die eerste vijf kilometer het tempo, waarbij we vanaf de start door een bos omhoog liepen en direct een steile brug over gingen. Met vijftien minuten was de doorkomst na vijf kilometer ook nog behoorlijk rap.”

Naar beneden gingen het nog een stuk harder. “Ik kwam weer een aantal kilometers op kop, maar schuilde ook wanneer er wind tegen was. Daarna ging het van zeven kilometer naar kilometer dertien ook weer in 15.02 minuten, een behoorlijke versnelling, waardoor we nog met drie lopers overbleven. Bij de tweede passage van de brug, weer terug, wist ik op veertien kilometer de uiteindelijke nummer vier van het veld te lossen. Zo bleef ik alleen lopen met een sterke Thijs Nijhuis.”

Nijhuis is een in de Achterhoek geboren Deen. Geen onbekende voor Gert-Jan. “Ik wist dat Thijs met persoonlijk records van 13.45 en 29.20 een snelle eindsprint had, dus ik moest eerder aanvallen. Van kilometer veertien naar kilometer vijftien nam hij de kop. Ik wachtte tot die vijftiende kilometer en kon vervolgens een harde tussensprint plaatsten. Daardoor had ik een klein gaatje van een paar meter, maar naar beneden lopend werd het verschil niet groter. Pas toen in de zeventiende kilometer weer een steile klim kregen, wist ik hem te lossen.” 

Gemakkelijk was het niet op het zware parcours, maar Gert-Jan kon dus het verschil maken. “Op achttien kilometer trok ik door, maar voelde ik mijn  benen behoorlijk. Het naar beneden lopen voelde enorm belastend en mijn benen stonden in de fik. De laatste twee kilometer waren relatief vlak, maar gingen nog heel klein beetje omhoog. Uiteindelijk had ik in de laatste kilometer zo’n gat met Thijs dat ik kon genieten van de finish. Het publiek ging uit zijn dak. Het was super gaaf om zo af te sprinten en mijn eerste halve marathon te winnen in het buitenland. Nu is het nagenieten en toewerken naar de volgende wedstrijd.”

Geen opmerkingen: