zaterdag 10 september 2016

Haastige spoed of gewoon een vette dip? (23)

Rinke ter Haar
Het is vrijdagavond. Ik ben me aan het voorbereiden op de Kramprun, die morgen weer plaatsvindt. Voorbereiden is – in mijn hardloopwereld – vooral dingen niet doen: geen stroopwafel bij de thee, geen geslikker, geen bier of andere alcoholische versnaperingen, niet laat naar bed, geen gekke dingen doen in bed… Vorig jaar heb ik de Kramprun in 20:23 minuten gelopen. Onlangs, tijdens de Bergrun op de vuilnisbelt, heb ik me met 2% verbeterd ten opzichte van vorig jaar. 20:23 komt overeen met 1223 seconden. 2% van 1223 is 24,46 seconden. 1223 – 24 = 1159. Komt overeen met 19:59 minuten… Zal het dan morgen gebeuren? Zal ik morgen de magische grens van 20 minuten doorbreken?

Als ik ons programma van morgen zie, maak ik me echter wat zorgen. Morgen moet onze Sam (18) werken. Hij heeft me gevraagd of ik hem ’s morgens even naar Obelink wil brengen, anders verspilt hij zijn energie met fietsen. Energie die hij bij de Kramprun nodig heeft. Om 07:30 uur zal ik hem even wegbrengen. Als ik terug ben snel even boodschappen doen. Om 09:00 uur mag ik met onze Floris (7) naar het voetbalveld. Eerst even op de teamfoto, als leider mag ik er bij op. De wedstrijd begint om 9:45 uur, deze wedstrijd mag ik fluiten. Om 10:00 uur moet onze Skip (9) vertrekken naar Meddo, om daar een potje te voetballen. Ik hoef niet mee deze keer, hij heeft me beloofd dat hij even de uitslag door zou bellen als de wedstrijd af is. Om 11.00 uur is de wedstrijd van Floris afgelopen. Snel naar huis om de auto op te halen, ik moet nog rijden met het team van Edo (14). We mogen deze keer tegen Achilles ’29 in Groesbeek, of all places…. Om 13.30 uur begint de wedstrijd. Ik hoop dat we tegen drieën klaar zijn, anders wordt het krap… Luka (17) moet om 14:45 uur in Almelo voetballen. Daar zal ik vandaag niet veel van meekrijgen, het zal bij appen blijven. Hopelijk ben ik om 16.30 uur thuis. Vlot mijn hardloopgerei aan en dan knallen in Varsseveld. Het zal blijken of dit een goede voorbereiding is!

Het is zondagmiddag. De Kramprun zit er weer op. Ik zit in een dip! Ik heb me ontzettend moeten haasten om op tijd in Varsseveld te zijn. Met 160 km/h vanuit Groesbeek naar huis geknapt om het allemaal te kunnen redden. Ik was 17.10 in Varsseveld. Vlug omkleden, lenzen inprutsen, 5 minuten warmlopen… Mijn tijd: 21:11 minuten. Komt overeen met 1271 seconden. Dit betekent een verslechtering van 4%. Volgens mijn Strava app heb ik afgelopen 12 maanden ongeveer 1500 km getraind: duurloopjes, versnellingen, heuvels en niet te vergeten strava-segmentjes. En dan is dit het resultaat van al die noeste arbeid! Wat moet ik er toch mee an?

Ik heb met laten beplakken door Han Tieltjes, Wim Stronks heeft me door de mangel gehaald, ik heb geïnvesteerd in dure steunkousen (€ 50,=!), ik heb een patellabandje aangeschaft, ik slik glycosamine, ik slik CBD olie (gos, wat een smerig gerei!)…allemaal voor niks! Of is het een momentopname? Is zo’n bolderige voorbereiding funest voor een goed resultaat? Moet dit 45-jarige oude lijf langer warmlopen? En zo slecht was het toch ook niet? Ik heb wel ouderwets klop gekregen van zoon Sam, die steeds makkelijker onder de 20 minuten gaat lopen.

Zojuist heb ik een fijn relativerend stukje gemountainbiked met Christel. Is toch ook fijn, lekker door bossen en over paden struinen zonder enige tijdsdruk. Ik denk dat ik er wijs aan doe om mijn obsessieve 20 minuten strijd even parkeer. Ik ga me fijn richten op de Posbankloop, de Diepe Hel, de Boekeldercross. Een paar prachtige wedstrijden in het verschiet dus. In het volgende voorjaar moet en zal ik me uiteraard optimaal moeten voorbereiden voor de Beeklaanrace, op zaterdag 1 juli 2017. Zet deze datum vast in je agenda! We gaan voor 64 heren en 32 vrouwen, het wordt een prachtig festijn. Kijken of ik me daar kan verbeteren… En dan, heel misschien, als ik weer King of the Beeklaan ben, ga ik weer eens denken aan die vermaledijde 20 minuten grens. Opgeven is natuurlijk geen optie!

Overige uitslagen:
Sam: 19:51 minuten;
Luka: 1-2 gewonnen, 1 assist;
Edo: 6-0 verloren (knap je daar helemaal voor naar Achilles ’29…);
Skip: 1-14 gewonnen, 4 doelpunten;
Floris: 11-3 gewonnen, een handvol assists.
Christel: 2 wasmachines vol zweterige sportkleding (jongens, de sökke niet krange bi’j de was smieten!).

4 opmerkingen:

André Bleumink zei

Lekker door de bossen en over paadjes struinen.... Op een dag weet je het, je wordt trailrunner!

Rinke zei

Haha André, wie weet. Ik ben al aan het sparen voor zo'n fijn rugzakje!

Gijs Oosterholt zei

Haha.. e-j hebt der een alderbastend mooi stuksken van e maakt.. ����

Marco zei

Knap dat je dan dit alweer kan opschrijven. Prachtig stuk, heb het met een glimlach uitgelezen.