zondag 28 augustus 2016

Route 28: Aalten - 't Goor en Barlo

In de afgelopen jaren heb ik veel routes door het prachtige Achterhoekse landschap gelopen en een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen. Ik probeer de komende tijd iedere maand een route hieraan toe te voegen, uiteraard ook geschikt om te wandelen. Opmerkingen of aanvullingen hoor ik graag.

Vandaag de 28e route uit deze serie: 't Goor en Barlo. Direct aan het begin van de route komen we in het verrassend glooiende boerenlandschap rond de buurtschappen Dale en 't Villeken, in de volksmond hier ook wel 'Klein Zwitserland' genoemd. Over de lange rechte Goorstegendijk bereiken we het Aaltense Goor, een veenontginningsgebied. In het begin van de 20e eeuw is het veen afgegraven en het gebied ontgonnen. Nu lopen we over onverharde singels met hoge populieren door een intiem kamertjeslandschap van vernatte gras- en hooilanden omgeven door houtwallen en slootjes. Het contrast van deze verstilde natuur met zicht op het technisch vernuft van windmolenpark Hagenwinde eromheen is bijzonder. Het lijnenspel van de acht windmolens is fascinerend. Op het tweede deel van de route keren we weer terug naar het golvende landschap rond Groot Deunk en de buurtschap Barlo.

Route 28: 't Goor en Barlo (buurtschap van de gemeente Aalten)
Afstand: 17,0 kilometer
Start: Parkeerplaats van de GUV Romienendiek 2a - 7122 PA Aalten
Gemarkeerd: Nee
Afkortingen: LA Linksaf, RA rechtsaf, RD rechtdoor
Foto's van de route: fotoalbum
GPX bestand van de route
Laatst aangepast: 28 augustus 2016
Klik hier voor alle wandel- en hardlooproute's in de omgeving van Aalten

01.Vanaf de parkeerplaats aan de kant van de watertoren gaan we LA (Romienendijk)
02.Eerste zandpad LA (Hazenkampweg)
03.Na 100 meter zie je aan je rechterhand twee zandpaadjes, neem het eerste paadje RA
04.Na ruim 50 meter ga je RA een trap op en loopt een paadje in met een bordje opengesteld voor wandelaars
05.Einde van dit paadje RA
06.De asfaltweg (Romienendijk) oversteken en loop RD, een brede onverharde weg in (Nonhofweg)
07.Een pad naar links negeren. Steeds RD, dus ook de Deventerweg naar rechts negeren
08.Je komt uit bij een asfaltweg, hier ga je RD
09.Waar de weg met een bocht naar rechts draait ga je LA (Bruninkweg)
10.Met de bocht mee naar rechts, je passeert boerderijnummer 3 aan je rechterhand en dan RD, een onverharde weg.
11.Deze weg met bochten blijven volgen, tot je in de bocht van een asfaltweg uit komt, hier ga je RD
12.Op een splitsing LA (Gandvoortweg), deze weg doorlopen tot een voorrangsweg
*Bijna halverwege de Gandvoortweg staat een monument ter herinnering aan de Flying-Officier Leslie Pulfrey. Hij werd in de vroege morgenuren van 17 juni 1944 op ongeveer 50 meter afstand van deze plek in zuidelijke richting dood aangetroffen, na een mislukte sprong uit zijn brandende Lancaster-bommenwerper. Dit vliegtuig behoorde tot de Engelse Luchtmacht (RAF) en had deelgenomen aan een aanval op de olie-installaties van de Duitse stad Sterkrade. Het toestel stortte tenslotte neer bij de "Vennebulten", in het buitengebied van Varsseveld. In totaal kwamen zes van de zeven bemanningsleden om het leven. Zij liggen begraven op de Algemene Begraafplaats in Varsseveld. Laten we hen in ere houden!
13.Steek de voorrangsweg (Aladnaweg) over en ga RD (Goorstegendijk)
14.Op kruising met de Boterdijk RD en neem de eerste onverharde weg LA (Droppingsweg)
15.Het eerste brede pad RA, langs een houten afsluitboom en een bordje van Staatsbosbeheer 'Achterhoek Aaltense Goor' (Villekesdijk)
*Natuurgebied het Aaltense Goor is een veenontginningslandschap. In het begin van de 20e eeuw is het veen afgegraven en het gebied ontgonnen. Het landschap wijkt volkomen af van andere jonge ontginningen. Er is geen bebouwing, enkele boerderijen langs de randen uitgezonderd. De indeling van de percelen is zeer regelmatig. De perceeltjes zijn zeer klein, enkele tientallen meters breed en hoogstens 200 meter lang, veelal omzoomd door sloten en houtopstanden. Vaak kom je hier nog reeën tegen.
16.Op een kruising bij een bankje RA, je passeert een houten afsluitboom en dan ga je direct op de kruising LA de zandweg in (Goorstegendijk)
*In het Aaltense Goor staat het eerste particuliere windmolenpark (Hagenwind) in het binnenland van Nederland
17.Op driesprong met Wolboomsweg RD, Goorstegendijk vervolgen, weg naar links negeren
18.Nu op een driesprong bij een bank RA, onverharde (Lombokweg) met bochten volgen
19.Loop door tot de kruising met de verharde weg (Zilverbekendijk) en ga RD (Veengootdijk)
20.Waar de weg met een bocht naar links draait ga je RA (Servaasweg)
21.Deze weg met bochten volgen en uitlopen tot een asfaltweg (Aladnaweg)
22.Steek deze over en ga RD (Paaldijk)
23.De Paaldijk gaat over in de G.J. Doorninkweg en neem dan de eerste onverharde weg RA
24.Deze weg gaat over in asfalt, ga aan het eind LA
25.De eerste weg RA (Straksweg)
26.Na boerderijnummer 1 aan je rechterhand LA, onverharde weg (Bullenssteeg), gaat over in een asfaltwegje
27.Aan het eind RA, onverharde weg (Ligterinkweg)
28.Weg naar links langs kwekerij negeren, asfaltweg oversteken en RD, zandweg vervolgen
29.Weg naar rechts (Neethweg) negeren, de zandweg verder afdalen in de richting van een boerderij
30.Bij die boerderij gaat de zandweg over in asfalt, je passeert het bordje van de buurtschap 'Barlo'
31.Op een kruising RD, een onverharde weg
32.Aan het eind van de School-esweg LA en je komt uit bij een asfaltweg
33.Hier ga je RA en even later bij de bordjes 64, 64a LA, een onverhard pad en voor de boerderij rechts aanhouden
34.Je komt uit in de bocht van een andere onverharde weg, hier ga je RD, een smal paadje naar links negeren
35.Op een kruising met de Batenweg RD (Bokkelderweg)
36.Op kruising met de verharde (Bijnenweg) RA
37.Einde weg LA (Lichtenvoordsestraatweg)
38.Eerste zandweg RA (Koningsweg)
39.Verharde weg (Barlose weg) oversteken en blijf de zandweg volgen (blijft Konigsweg)
40.De zandweg gaat over in een verhard gedeelte en wordt daarna weer zandweg
41.Aan het einde van de zandweg LA (Romienendiek)
42.Na 200 meter is aan je rechterhand weer de parkeerplaats

Robert Schuurman zei

Hallo Geert, Je hebt heel wat routes gelopen zo te zien. Heb je geen gpx bestanden van deze routes. Want als ik het goed begrijp zijn ze ongemarkeerd?

Geert zei

Dag Robert, ik heb (bijna) alle routes in Garmin staan, dus dan heb ik ook een GPX bestand toch? Welke route wil je lopen?