dinsdag 4 december 2012

Lochem-Barchem-Zwiep

Het witte wief
De laatste druppels van een flinke regenbui vallen nog uit de lucht, als ik op de parkeerplaats bij Intratuin Lochem begin aan mijn duurloop van ruim 14 kilometer. Ik loop in de richting van het dorp en steek de Berkel over. Deze ontspringt in Duitsland en mondt 110 kilometer verder uit in de IJssel bij Zutphen. Als ik het dorp door ben sla ik in de buurt van het Openluchttheater De Zandkuil, waar in het verleden diverse muziekfestivals zijn gehouden, linksaf

Bij het Fletcher hotel kom ik in het buitengebied en achteraf blijkt dat dit prachtige pad helemaal door loopt naar het dorp Barchem. Middenin het dorp, net voor de kerk, ga ik in de richting van Zwiep. De twee heuveltoppen van de Lochemse Berg en de Kalenberg laat ik links liggen en kom ik bij camping de Heksenlaak. In mijn jeugdjaren heb ik hier vijf zomers lang met mijn ouders en vrienden met een tent op de camping gestaan en ik bewaar hier nog steeds prachtige herinneringen aan.

Net voor Zwiep staat een gebouwtje dat van afstand wel een klein kerkje lijkt maar ik weet eigenlijk niet of dat ook zo is. Door de wilgentakken heen is de Zwiepse molen al zichtbaar en staat deze prachtig te pronken tegen een bewolkte hemel aan. Het witte wief bij bakker Postel houdt mij van een afstand al in de gaten en een honderd meter verder hangt een bord wat de kosten zijn van Den Zwiepschen Tol. Een passagier die den weg te voet gebruikt hoeft niets te betalen en ik kan dus zo doorlopen.

Aangekomen bij het prachtige kasteel vraag ik me af wat er nu in gevestigd is, jaren geleden werden hier de mensen opgeleid tot politieagent. Ik steek de Berkel weer over waar zomers de Berkelzomp vertrekt maar er is nu geen toerist te bekennen. Een kleine kilometer verder zie ik in de verte de winkel van Intratuin weer liggen. Precies op tijd schuif ik in het restaurant aan voor een heerlijke cappuccino met tompoes, de dames hebben hun kerstinkopen al in de kar liggen.

Klik op de link voor enkele foto's

fotoalbum


Den Zwiepschen Tol
De molen van Zwiep

Geen opmerkingen: